18.2.2016

Mitä palvelumuotoilu on?

Kaikille avoimessa palvelumuotoilun koulutuksessa oli tavoitteena ohjata osallistujia tutustumaan palvelumuotoilun ajattelutapaan. Koulutus tarjosi myös runsaasti esimerkkejä miten palvelumuotoilua käytännössä tehdään. Kouluttajan toimi Eeva Kangas yrityksestä FixUi.

Palvelumuotoilu on palveluliiketoiminnan käyttäjälähtöistä kehittämistä, joka keskittyy siihen miten palvelu koetaan. Käytetyt työkalut ovat välineitä uuden tai olemassa olevan palvelujen suunnitteluun monialaisessa tiimissä. Asiakasymmärrys ja käyttäjäkokemustieto antaa kehittäjätiimille tietoa ja osaamista kehittämistyöhön. Tavoitteena on luoda käyttäjien tarpeita vastaava palvelukokemus, jossa käyttäjiä osallistetaan kehittämiseen.

Koulutuspäivän aikana käytiin läpi palvelumuotoilun keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä (mm. palvelusafari, persoona, empathy map, palvelupolku ja business moden canvas), sekä annettiin esimerkkejä palveluprosessin vaiheista ja saaduista tuloksista. Lisäksi päivän aikana perehdyttiin siihen miten suunnitellaan asiakaslähtöisiä palveluja, sekä mitä vaiheita on palvelumuotoilua hyödyntävässä kehittämisprosessissa.

Päivän koulutusmateriaalin löydät täältä. Hankkeen palvelumuotoilun teema jatkuu työpajojen muodossa keväällä 2016.


~Minna, Oamk



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti